Szépirodalmi válogatásunk összeállításában a FSZEK Gyerekkönyvtár könyvtárosai: Dienes Éva és Somody Ildikó voltak segítségünkre.
Alsó tagozatosoknak:
Hove, Niels van: Hogyan győztem le a szekálóimat? /
H 93
Alice kedves és vidám kislány, mégis valami rossz történik vele. Az iskolában szekálni kezdi valaki, akiről addig azt hitte, hogy a barátja. Alice egyre szomorúbb és magányosabb lesz, megrendül az önbizalma, már nem is akar kimozdulni otthonról. Végül elmondja az anyukájának, mi bántja, és közösen kitalálják, hogyan védje meg magát a szekálótól. Miután ez sikerül, Alice újra szeretetreméltónak, erősnek és magabiztosnak érzi magát, így visszatér a barátai közé. Történetével pedig másoknak is segít abban, hogy hasonló helyzetben ki tudjanak állni magukért, ahogy ő is tette.
A kortárs zaklatás egyre kiterjedtebb jelenség szerte a világon, így Magyarországon is. Nagyok sok gyermek szenved szóbeli, érzelmi, fizikai vagy online bántalmazástól, kiközösítéstől – és az esetek jelentős részében magukra maradnak a problémájukkal, nem kérnek/kapnak segítséget. Pedig ilyenkor az a legfontosabb, hogy beszélni tudjanak a történtekről egy olyan felnőttel, akiben megbíznak, a szülő és pedagógus pedig észrevegye rajtuk a megfélemlítésről, bántalmazásról árulkodó jeleket. Ez a könyv segít szóba állni a gyerekkel erről a nehéz témáról.
Pacskovszky Zsolt – Rigler Ilona: Hogyan élheted túl, ha rád száll az osztály? / P 11
A Móra Kiadó 9-11 éves gyerekeknek szóló pszichológiai könyvsorozatának kötetei egy-egy lelki problémát járnak körül. A könyvek két részből állnak: egy történetből és a hozzá tartozó, segítő feladatokból, tanácsokból, amelyek magyarázzák és feloldják az olvasóban az ábrázolt konfliktust és érzelmeket. A kapcsolódó feladatok, tanácsok a Heim Pál Gyermekkórház mentálhigiénés szakembereinek szakmai tudásán alapulnak, a történetek a szakmai csapat és Pacskovszky Zsolt író közös munkájával valósultak meg. A sorozat első kötete a kiközösítés témakörével foglalkozik.
Leszkai András: Moha bácsi meséi 2. – Kié a hóember? /
L 57
[…] Ezekben a történetekben szó esik irigységről, rokonszenvről, ellenszenvről, nagyravágyásról, lekvárcsenésről, örömről, bánatról, megbánásról, okulásról és belátásról: mindennapokról és ünnepekről – a régi időkre emlékező Moha bácsi meséinek jól ismert bölcs, humoros, sokszor megindító hangján. Kicsik és nagyok egyaránt okulhatnak a törpék hétköznapi kalandjain – amelyek mindannyiunkkal megeshetnek – sőt bizonyára meg is történnek. – Süveges Gergő, a sorozat szerkesztője
Leszkai András: Moha bácsi meséi 1. – Valami mindig szép / L 57
Leszkai András: Moha bácsi meséi 3. – Körte Törpe sípot lopott / L 57
Leszkai András: Moha bácsi meséi 4. – Mákostészta-ügy / L 57
Leszkai András: Moha bácsi meséi 5. – A veszekedés művészete / L 57
Leszkai András: Moha bácsi meséi 6. – A Mogyorókirály és a Diókirály / L 57
Cossanteli, Veronica: A csibukok varázslatos földjén / C 29
Pip és Flóra nagy bajba keveredtek. Megszöktek a Sunny Bay Elhagyott és Váratlanul Elárvult Gyermekek Nevelőotthonából, ahol életük szomorú és kilátástalan volt, ám sorsuk most sem nevezhető épp rózsásnak…
A két kis árva meghökkentő és varázslatos világba csöppent, ahol fahéjmedvék,
lápi koboldok, bukdácsok és talán még takonyférgek is élnek, és persze mindenekelőtt a csibukok, ezek az esetlen, kelekótya, de végtelenül elbűvölő lények, akik J. R. R. Tolkien gyermekeinek szívét is rabul ejtették.
E. A. Wyke-Smith elbűvölő meseregénye, amely A hobbit egyik fő inspirációjaként szolgált, most olvasható először magyarul.
Palacio, R. J.: Az igazi csoda / P 13
August (Auggie) Pullman arcdeformációval született, így nem járhatott suliba – egészen mostanáig. Épp most kezdi az ötödik osztályt a Beecher Prep Iskolában, és ha valaha csöppentél már be újoncként egy közösségbe, pontosan tudod, milyen nehéz ez. Az a helyzet, hogy Auggie is csak egy hétköznapi gyerek. Csupán az arca nem hétköznapi. Vajon képes lesz meggyőzni az osztálytársait arról, hogy külseje ellenére közéjük tartozik?
R. J. Palacio egy modern klasszikust írt. Humoros, felemelő és hihetetlenül megható regényt, amire a végszót követően még sokáig emlékezni fogunk – miután egy ültő helyünkben elolvastuk, és lelkesen továbbadtuk.
Auer, Margit: Mágikus állatok iskolája (Mágikus állatok iskolája 1.) / A 95
Milyen érzés lenne, ha lenne egy saját, csakis hozzád kötődő állatod? Aki téged megért, beszélgetni tudsz vele, mindenhova elkísér, és soha többé nem kellene egyedül lenned. Szép álomnak tűnik, de Ida és Benni a Mágikus állatok iskolája 1. kötetében egy ilyen igaz barátra lel. A valóság ötvöződik a gyerekek képzeletvilágával. A mágikus állatokról senki más nem látja, hogy beszélni tudnak, a külső szemlélő mindig csak egy plüssállatot lát. Mégis, a váratlan jövevény megkönnyíti a gondokkal küszködő gyerekek életét az iskolában, vidám helyzeteket teremt, és izgalmas kalandok várnak a kis gazdáikra. […] Nincs az a 8 éves fiú vagy lány, aki ellen tudna állni a tanteremben nyüzsgő, egzotikus állatoknak! Izgalmas, olvasmányos könyv kedves illusztrációkkal. A történet folytatódik..
Kertész Erzsi: Helló, felség! (Göröngyös-úti iskola 1.) / K 41
A Göröngyös Úti Iskola éppen olyan, mint bármely másik iskola. Itt is mindig történik valami!
Most például a 2/b-be érkezik egy új gyerek. Természetesen az egész osztály ég a kíváncsiságtól: vajon milyen lesz az új fiú?
Csuda Gábor pedig már érkezése napján kiérdemli osztálytársaitól a Csudabogár nevet.
És bizony a tanárainak, szüleinek, meg az iskolaigazgatónak is okoz némi fejtörést.
Pedig Gábor szeret barátkozni, és a tanulást sem hanyagolja el. Akkor hát mi olyan különös az új fiúban? Kiderül a könyvből!
Kertész Erzsi regénye, a gyerekirodalomban éppen csak felfedezett műfaj, az úgynevezett problémaorientált gyerekkönyvek sorába tartozik. Ezek a könyvek egy jól meghatározott, pontosan körvonalazható problémát mutatnak be, ez többnyire a gyerekek mindennapjaiban hangsúlyozottan van jelen – ebben a könyvben az önelfogadás, a másoknak való megfelelési kényszer feloldása.
A szöveg tartalmában és terjedelmében is a 6-10 éves korosztály számára a legideálisabb önálló olvasásra, de közös családi olvasásra vagy iskolai feldolgozásra is. Metzing Eszter illusztrációival a szöveg még közelebb kerül gyerekek világához: az ismerősségükben kedves figurák a ráismerés, a mintakövetés lehetőségét erősítik: minden gyerek király.
Kertész Edina: Lajhár a sztár / K 41
Lona szeretné, ha az osztály menő lányai, Menta Málna és Napsugár bevennék maguk közé a csapatba. Igyekszik felhívni magára a figyelmet. Fotókat készít magáról, amik felkerülnek róla az internetre. De nem hozzák el a várva várt sikert, sőt, mindenki kineveti, osztálytársaik gúnyolódásának céltáblája lesz. Még szerencse, hogy új barátra talál Drazsé, az elszánt környezetvédő személyében, és feltűnik az életében Pedró nagybácsi is, aki a messzi Costa Ricából érkezik.
Ám Pedró bácsi mégsem az, akinek mondja magát, és egy iskolai bulin minden összekavarodik… Sikerül Lonának rátalálnia arra, amiben igazán jó, és segíteni Pedró bácsinak otthona, a nemzeti park megvédésében?
Bosnyák Viktória: Micsoda buli! (Mantyusok 3.) /
B 83
Vajon miért hagyja egy gyerek, hogy a nagyobbak elvegyék az uzsonnáját? És milyen trükkel tudja jobb belátásra téríteni gonoszkodó osztálytársát?
Egy nagyképű manó, egy félresikerült varázslat és egy kisfiú különös kalandjai sok mindent megváltoztatnak.
Bosnyák Viktória kezdő olvasóknak szóló új könyvében napjaink égető problémájára, az iskolai csúfolódásra és zaklatásra keresi a megoldásokat. A történet humorral és némi varázslattal segít a gyerekeknek, szülőknek és pedagógusoknak kezelni a nehéz helyzeteket. A mesét a Meixner Alapítvánnyal közösen kialakított betűtípusnak köszönhetően az olvasási nehézséggel küzdők is könnyen olvashatják.
Baár Tünde: Utálom a padtársam! (Buda és Vince 1.) / B 10
Jó a suliban:
– osztálykarácsony
– osztálykirándulás
– bungiépítés
– ha szeretem a padtársam
rossz a suliban:
– dolgozatot írni
– nem lehet folyton beszélni a többiekkel
– beírás
– ha utálom a padtársam
Buda és Vince, no meg az osztálytársaik kalandjai ismerősek lesznek minden iskolásnak, így egész biztosan velük izgulnak, nevetnek, vagy kiáltanak fel, hogy: „Utálom a padtársam!” Baár Tünde sokéves pedagógusi élményeit is beleszőtte a fiatalok történeteibe, amit lánya, Bakos Barbara vagány illusztrációi töltöttek meg még több színnel és élettel.
Scott, Kate: Óriás / S 43
B 83
„Rájöttem, hogy számomra ez a boldogság. Okésnak lenni.”
Anzo nagyon-nagyon kicsi. A szülei nagyon-nagyon magasak és hangosak. Talán ezért nem hallják meg, amit mondani szeretne nekik. Mit kéne tennie Anzónak, hogy a szülei meghallgassák, az iskolában ne csúfolják, és végre a legjobb barátain kívül más is észrevegye, hogy milyen fantasztikus és tehetséges? Amikor rajzaival megnyeri a képregényszövetség különdíját, elhatározza (vagy inkább a barátai határozzák el helyette), hogy a kezébe veszi a sorsát. Lehet, hogy néha nem árt kockáztatni, és bízni benne, hogy a legjobb dolog igenis meg fog történni velünk.
Sacher, Louis: Bradley, az osztály réme / S 10
Bradley Chalker a legidősebb az ötödik osztályban. És a legerősebb. Ez még nem lenne baj, de kötekedik, verekszik – a lányokat sem kíméli – s persze a tanulásban sem jeleskedik. Helye a leghátsó sorban olyan, mint egy sziget: előtte, mellette nem ül senki. Tanárai szerint „komoly viselkedési zavarokkal küzd”, s mi tagadás, ők sem rajonganak érte. Érkezik azonban egy nevelőtanár, aki megkedveli. Azt állítja, Bradleyről, hogy érzékeny, jószívű gyerek, aki meg tud változni, ha van elég mersze hozzá.
Kiállja-e Bradley ezt a kemény próbát? Erről ad számot ez a fordulatos, humoros, a gyerekek és az iskola világának közeli ismeretéről tanúskodó könyv, az író egyik legismertebb regénye. Tizenkilenc díjat nyert Amerika-szerte, melyeket fiatal olvasók szavazata alapján ítélnek oda.
Felső tagozatosoknak:
Kelly, Erin Entrada: Helló, nagyvilág! / K 33
Mindannyiunkban ott rejtőzik a hős!
Egy napon négy sors keresztezi egymást. Virgil Salinas visszahúzódó, jószívű fiú, aki nem találja a helyét hangos és heves családjában. Valencia Somerset siket, de okos és bátor lány, aki imádja a természetet, és titokban rettentően magányos. Kaori Tanaka meg van győződve arról, hogy természetfeletti képességekkel bír, Gen, a kishúga pedig árnyékként követi mindenhová. Chet Bullens csak annyit akar, hogy a különc kölykök kevésbé legyenek különcök, és hogy ő legyen a legmenőbb kosaras.
Ám Chet egyik gonosz húzása miatt Virgil és a tengerimalaca csapdába esik egy kút alján, és senki sem tud róluk semmit. Kaori, Gen és Valencia összefog a küldetésre, hogy felkutassák az eltűnt fiút.
Vajon sikerrel zárul a mentési akció?
Hogyan nyerheti el a bűnös a méltó büntetését?
Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk / M 79
A Pál utcai fiúkat az teszi népszerűvé, hogy az élet minden ága-boga benne van: iskola és játék, barátság és harc, pártoskodás és összetartás – minden, egészen a halálig. S az író mindezt gyerekésznek, gyerekszívnek szólóan szőtte regénybe. A gyerekvilág tükrében láttatja a világot. Boka, Nemecsek, Áts Feri és a többiek története átélhető csaknem bárhol, s az ezredfordulón semmivel sem kevésbé, mint születésekor, a XX. század kezdetén. Talán ez a magyarázata a regény példátlan hazai és világsikerének. Közel két tucat nyelven jelent meg, s ajánlott olvasmány nemcsak a magyar iskolákban, hanem távoli földrészeken is.
Svingen, Arne: Magas Cé és jobbhorog / S 99
A Magas Cé és jobbhorog arról szól, hogy legyen bátorságunk ütni. Pontosabban, hogy legyen bátorságunk nem visszaütni. A tizenhárom éves Bart szerint az élet egy cseppet sem lesz jobb attól, ha pesszimistán állunk hozzá. Pedig neki tényleg nincs könnyű dolga: egy régi, koszos bérházban lakik, csupa kétes szomszéddal, és az anyjától sem számíthat sok segítségre… A barátai is különösek: a titoktartásra képtelen, de gyönyörű Ada, és Geir, akinek mindig olyan zavart a tekintete.
Fontos napok históriája ez, melyeken minden egyszerre történik, és melyek után már semmi sem olyan, mint azelőtt. Bart története felemelő és kegyetlen. Pont, mint az élet.
Wéber Anikó: Az osztály vesztese / W 35
Az éjszaka leple alatt furcsa kép kerül az osztály facebook oldalára: esetlen alak minionjelmezben, felette a falra írt felirat: Az osztály vesztese!
Az osztályfőnök tombol, a diákok gyanakodva méregetik egymást. Tettesnek se jó lenni, de áldozatnak még rosszabb. Gyerekek életét ismerjük meg mindenestül, miközben velük izguljuk és szorongjuk végig ugyanazt a pár napot a felkeléstől a feleltetéseken át a napköziig. Vajon ki tette és miért?
Wéber Anikó: El fogsz tűnni / W 35
„El fogsz tűnni. Mint Anna macskája. Elrabolnak vagy köddé válsz. Melyiknek örülnél jobban?” Végre nem kell suliba járni, mert kirándulni megy az osztály! Ám a hatodikból páran egy ártatlannak tűnő tréfára készülnek: kiszöknek éjszaka az erdőbe, és lepedőbe öltözve, kísértetként huhogva megijesztik két osztálytársukat. Egy „igazi” kísértet közbelépésével azonban a kaland komolyra fordul, és három gyereknek valóban nyoma vész az egykori remeteségben. A diákok nem mernek szólni a kísérőtanároknak, hiszen tilosban járnak, inkább maguk derítik ki, hova tűntek a többiek. Az osztályban leosztott szerepek átértékelődnek, mert a sikerhez mindenkire szükség van. Az izgalmas éjszakai kaland során azonban nemcsak az álkísértetről kerül le végül a csuklya, de mindenkinek szembe kell néznie a saját félelmeivel is.
Oz, Ámosz: Hirtelen az erdő mélyén / O 99
Ámosz Oz, Izrael leghíresebb írója, akit évek óta a Nobel-díj várományosai között emlegetnek, ezúttal egy felnőtteknek és gyermekeknek szóló, varázslatos atmoszférájú mesét írt. Egy nagy író felejthetetlenül fájdalmas és szép rajza ez egy misztikus helyről, ahol mindenki az ismeretlentől való félelem foglya, s ahol inkább felejtenek és felejtésre nevelnek, ahelyett hogy megpróbálnák visszaszerezni egykori életüket.
Molnár T. Eszter: Stand up! (Egy majdnem normális család 1.) / M 83
Akinek egy szomorú stand-upos az apja, rossz arcokkal kavar a nővére, antiszociális az öccse, a nagynénje meg mindenbe beleszól, az nem véletlenül tölti a vasárnapokat egy kutyamenhelyen. Bakos Virágnak elég oka lenne rá, hogy magába forduljon, de szerencsére nemcsak a humora jó, hanem van egy hűséges aranyhörcsöge, pár jó fej osztálytársa és egy igazi barátnője is.
Aztán egyszer csak nyomulni kezd rá az a két srác, akiknek a legkevésbé kellene. Virág hamarosan a társaság peremén találja magát, megtapasztalja a féltékenységet és a kirekesztést, ám egy szétesőfélben lévő család egyetlen normális tagjaként nem sok ideje van sajnálni magát.
Szabó Magda: Abigél / Sz 19
Ginával, Vitay tábornok elkényeztetett kislányával 1943 őszén megfordul a világ. El kell hagynia otthonát, iskoláját, barátnőit – méghozzá a legnagyobb titokban, búcsú nélkül. El kell szakadnia édesapjától, aki soha sem hagyta még magára korán anya nélkül maradt, egyetlen gyermekét. Mintha forgószél repítené a kislányt messze Budapesttől, messze mindentől, ami eddigi életét jelentette, az árkodi kollégium komor falai közé. Az erődre emlékeztető kollégium szigorú fekete-fehér világa tilalmakkal veszi körül a kislányt, rákényszeríti a maga érthetetlen és elfogadhatatlan törvényeit. S Gina hiába lázad, hiába szökne, menekülne innen, valami mégis maradásra kényszeríti, valami, amit nem tudott, s amit meg kellett tudnia ahhoz, hogy önként vállalja a rabságot. Hogyan is igazodjék el egy tizenöt éves kislány ebben a súlyos felnőtt-titkoktól terhes világban? Hogyan illeszkedjék be a lányok közösségébe, hogyan osztozzék gyerekes örömeikben, mint vegye ki részét ártatlan tréfáikból?
14+
Kalapos Éva: Massza / K 12
Ráber Patrik tök átlagos. Tizennégy múlt, egy hatosztályos gimibe jár, normális családja van és néhány (kevésbé) normális barátja. A haja szőke, a szeme sötétkék, a testalkata átlagos. A lányok alig veszik észre. Legalábbis a legtöbb.
Ráber Patrik mégis elüt az átlagtól. Színésznek készül, szabadidejében verseket és monológokat tanul. A családja nem igazán érti meg, ahogy az osztálytársai sem.
Ráber Patrik kretén.
Ráber Patrik nyomorék.
Ráber Patrikra nincs szüksége a világnak.
Legalábbis azok szerint, akik zaklatják őt.
Egy regény az online és offline megfélemlítésről, egy kamasz legádázabb félelmeiről és arról, hová vezet, ha a cybertérben teljesen elvész a kontroll.
Olvasd el! És nem csak akkor, ha érintett vagy.
A regényt tizennégy éven felülieknek ajánljuk!
Ainsworth, Eve: 7 nap / A 29
Egy hét elég, hogy megforduljon a világ! A szép és népszerű lány, Kez tör előre a maga útján, nem érdekli, kit bánt meg, kit tapos el közben, sőt még élvezi is, ha uralkodhat mások felett. A kövérkés, ügyetlen Jess tökéletes célpont. De Jess váratlanul szövetségesre talál egy srácban, aki támogatja és kiáll mellette. Akkor mi a probléma? Hogy a fiú nem más, mint Kez barátja.
Eve Ainsworth tűpontosan írja le az iskolai zaklatás folyamatát, váltogatva a támadó és az áldozat nézőpontját. A 7 nap minden szépítés nélkül, de együttérzéssel és mély emberismerettel tárja föl mindkét főszereplő érzéseit és indítékait.